هرگاه از هفت آسمان سخن به ميان مي آيد، چنان بيان مي شود كه مراد اين آسمان كه بشر به آن نگاه مي كند، نيست. آيا اين تعبير با اعتقاد به جسماني بودن معراج پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله) منافات ندارد؟
در پاسخ به اين پرسش بايد به چند مطلب توجه داشت.

مطلب اول: در معراج پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) هم جسم حضرت حضور داشت و هم روحش.
مطلب دوم: بعيد است اين آسمانى كه الان كفار و ملحدان سفينه هاى فضايى به آن مى فرستند، آسمانى باشد كه قرآن كريم به آن اشاره دارد؛ چون در قرآن كريم فرمود: «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ؛ درهاى آسمان ها به روى كفار باز نيست» سوره اعراف(7): آيه 40.. اگر منظور اين آسمان ظاهرى است كه صحيح نيست؛ زيرا اين آسمان مرتب محل تردد سفينه هاى فضايى كافران است. پس معلوم مى شود منظور از آسمان، آسمان معنوى است.
شاهد ديگر آن است كه فرمود: «وَ أَوْحى فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها؛ امرهر آسمانى را به مسؤولش ارسال كرده است.»؛ سوره فصلت(41): آيه 12. آن وقت آسمان هاى ظاهرى در حكم ابدان و آسمان هاى معنوى به منزله غيب و ارواح آسمان هاى ظاهريند كه درهاى آن ها به روى كفار باز نمى شود و مدبرات امر در واقع با ارواح اين آسمان ها ارتباط دارند. در سايه اداره آسمان هاى باطنى اين آسمان هاى ظاهرى نيز اداره مى شود.
مطلب سوم: در قرآن كريم فرمود: «إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ» سوره صافات(37): آيه 6.. ستاره هايى كه شما مى بينيد همگى زينت آسمان اول به شمار مى آيند. از مجموع مطالب فوق اين نتيجه حاصل مى شود كه اولاً، منظور خداوند از آسمان هاى هفت گانه آسمان هاى معنوى اند نه مادى و ثانياً، هيچ منافاتى با معراج پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) ندارند؛ چون معراج ايشان هم جسمانى بود و هم روحانى.


پرسمان را در پیام رسان های ایرانی سروش/ایتا/گپ به نشانی @porseman همراهی کنید

سایت موضوعی قرآن و حدیث سایت موضوعی اهل بیت علیهم السلام سایت موضوعی مهدویت سایت موضوعی سیاسی سایت موضوعی معارف
سایت موضوعی اخلاق سایت موضوعی عرفان های نوظهور سایت موضوعی احکام سایت موضوعی مشاوره سایت موضوعی حقوق زن
سایت موضوعی لبخند سایت موضوعی وهابیت سایت موضوعی ادیان سایت نکات قرآن