چرا خداوند برخي از انسان ها را نابينا يا کر و لال آفريد؟ اگر پدر و مادر مشکل داشتند فرزند چه گناهي کرده است؟!
نخست بايد دانست؛ اين گونه تفاوت ها که شخصي سالم و شخصي مثلاً فلج باشد، به دليل قانون مندي و نظام مندي جهان است. بديهي است نبايد انتظار داشت کسي که مراقبت کرده و براي حفظ سلامتي تلاش کرده با کسي که خودآگاه يا ناخودآگاه شرايط آسيب ديدگي را فراهم آورده در سلامتي و بيماري يکسان باشند. بنابراين آسيب ديدگي مانند کوري و فلج شدن يا ناشي از کوتاهي و بي احتياطي خود فرد است و يا نتيجه بي احتياطي و کوتاهي پدر و مادر و ديگر شرايط است. از اين رو لازم است پدر و مادرها و تک تک انسان ها با شرايط حفظ سلامتي ودوري از انواع بيماري ها و پيشگيري از انتقال عوارض ژنتيکي به نسل بعد آشنا باشند و نظام سلامت از سوي فرد و جامعه به گونه اي رعايت گردد که بيماري ها و آسيب هاي ناشي از آن کم شود. هم اينک با نگاهي کلان به جهان و زندگي انسان ها به خوبي مشاهده مي شود که خداوند جهان را به گونه اي آفريده است که نسيم هاي صبحگاهي و شبانگاهي روزانه از تندبادها و طوفان هاي هرچندگاه بيشتر است و چشمه ها و آب رودخانه ها و درياها با فاضلاب ها قابل مقايسه نيست و کشت و کارها و آباداني ها نسبت به ويراني هاي تجاوزگران و ستمگران بسيار فراوان تر است و خداوند در ميان انسان ها عقل و انديشه و توانمندي ها را به گونه اي قرار داده است که رعايت احتياط ها بسيار از بي احتياطي ها بيشتر است و بيماران نسبت به افراد سالم اندک هستند و روزي هاي کار و تلاش و خوشي در برابر ناسازگاري ها و ناخوشي بسيار نمايان تر است. بنابر آنچه گفته شده درباره وجود برخي مشکلات طبيعي و ناکامي ها و بيماري ها در زندگي بشري، اشاره به چند نته مهم شايان توجه است:
نخست آنکه شرور طبيعي -نسبت به خيرات جهان بسيار کم و ناچيز است. اگر آماري گرفته شود و افراد نابينا، ناشنوا، فلج و... شمارش گردند، نسبت به افرادي که از سلامت کامل جسمي برخوردارند، بسيار اندک اند و اين نيز از لطف خداوند است که در جهان مادي که اقتضاء امتزاج خير و شر دارد، شرور طبيعي کمتر از خيرات طبيعي باشد.
دوم آن که، برخي شرور طبيعي براي کيفر اعمال انسان ها است؛ مانند نزول عذاب الهي بر قوم عاد، لوط، فرعون، اصحاب ايکه و حجر و...[ نگا: اعراف (7)، آيه 136 ؛ هود (11)، آيه 82 ؛ فيل (105)، آيه 4 و....].
چنان که درباره فرعونيان مي خوانيم:
(وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الَّثمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّکَّرُونَ)[ نگا: الميزان، ج 14، ص 287.] ؛
«و در حقيقت ما فرعونيان را به خشکسالي و کمبود محصولات دچار کرديم، باشد که عبرت گيرند».
سوّم آنکه، بر اساس آيات قرآن و روايات، برخي از شرور طبيعي که نتيجه کوتاهي يا بي احتياطي ديگران و يا شرايط خاص است براي امتحان و آزمايش انسان است؛ همچنان که مي فرمايد:
(وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرِينَ)[ بقره (2)، آيه 155.] ؛
«و قطعاً شما را به چيزي از [قبيل] ترس و گرسنگي، و کاهش در اموال و جان ها و محصولات مي آزماييم؛ و مژده ده شکيبايان را».
چرا که گوهر اصلي انسان در امتحانات هويدا مي شود.
از ديدگاه احاديث نيز، خداوند در مقابل رنج ها، دردها و مصايبي -که برخي از انسان ها ناخواسته دچار آنند - در دنيا و آخرت به نوعي ديگر جبران مي کند و جزاي برتري اعطا مي فرمايد:
1. امام صادق(ع) (در توجيه نقص هاي بدني مانند نابينايي و ناشنوايي) تأکيد مي فرمايد که:
«خداوند در آخرت به چنين اشخاصي در صورت بردباري و صبر، چنان پاداشي اعطا مي کند که اگر ميان بازگشت به دنيا و تحمل دوباره همين مصايب و باقي ماندن در آخرت مخيّر باشند، بازگشت به بلايا را انتخاب مي کنند، تا اجرشان افزوده گردد».[ بحارالانوار، ج 3، ص 71.]
2. امام رضا(ع) مي فرمايند:
«بيماري مؤمن موجب پاک شدن او از گناهان و لغزش ها و رحمت الهي در حق مؤمن است و براي کافر عذاب و لعن است. بيماري در حالت مؤمن پايدار است تا اينکه گناهان او پاک گردد».[ محمدبن علي صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه و تصحيح علي اکبر غفاري،ص 429.]
دان که نَبْوَد فعل هم رنگ جزا هيچ خدمت نيست هم رنگ عطا
مزد مزدوران نمي ماند به کار کان عرض وين جوهر است و پايدار
آن همه سختي و زور است و عرق وين همه سيم است و زرّ است و طبق[ مثنوي، دفتر سوم، ابيات 3445 - 3447.]


کانال تلگرامی پرسمان: @porseman

سایت موضوعی قرآن و حدیث سایت موضوعی اهل بیت علیهم السلام سایت موضوعی مهدویت سایت موضوعی سیاسی سایت موضوعی معارف
سایت موضوعی اخلاق سایت موضوعی عرفان های نوظهور سایت موضوعی احکام سایت موضوعی مشاوره سایت موضوعی حقوق زن
سایت موضوعی لبخند سایت موضوعی وهابیت سایت موضوعی ادیان سایت نکات قرآن