زنان با حجاب در آخرت پاداش مي گيرند؟ چه پاداشي؟ زنان بي حجاب در آخرت مجازات مي شند؟ چه مجازاتي؟
پاداش زنان باحجاب بهشت است و مجازات زنان بی حجاب جهنم است و جهنم رفتن بی حجابها به دلیل زیر پا گذاشتن دستورات الهی است! قران كريم مي فرمايد:« يا أَيهَا النَّبِى قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يدْنِينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يعْرَفْنَ فَلَا يؤْذَينَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش هاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آن كه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خدا آمرزنده مهربان است.( سوره احزاب ، آيه 59 ) حكم حجاب مانند ديگر احكام الهي براي سعادت زندگي انسان وضع شده و نه به دليل نياز خداوند. يعني اگر خداوند به مرد و زن در مورد رعايت حجاب دستوراتي را داده، براي بهتر شدن زندگي خود بندگان است و نه به سبب نيازي كه خود به اين مسئله دارد. در واقع بايد توجه داشته باشيم كه پاداش هاي الهي لطف خداوندست و نه استحقاق بنده! يعني وظيفه  عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است اما خداوند اين قدر كريم و مهربان است كه ما با وسايلي كه او در اختيار ما قرار داده، با دست با فكر و با زباني كه او در اختيار ما قرار داده تلاش مي كنيم، عبادت و اطاعت مي كنيم، و او به ما اجر و پاداش مي دهد و اين نهايت لطف الهي را نسبت به بندگانش نشان مي دهد. شخص با حجاب هم، دستورات الهي را رعايت كرده و اين جزيي از تقواي عام است كه دستور داده شده؛ زيرا تقوا، حداقل مراتبش اين است كه انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهي را انجام دهد، پاداش چنين شخص با تقوايي بهشت خواهد بود بنابراين از كليات مفاهيم قرآني و روح قرآن برداشت مي شود: افرادي كه حجاب دارند و عفت عمومي را رعايت مي كنند جزء افراد با تقوا هستند، در نتيجه آن پاداش هايي را كه براي افراد با تقوا گفته شده (اگر شرايط ديگر هم رعايت شود) براي آنها خواهد بود. مثل بهشت، راحتي، بخشش گناهان، رستگاري و... در اين زمينه مي توانيد به آيات زير مراجعه كنيد: (شعراء/ ۹۰، طلاق/ ۴ و ۵، نور/ ۵۲.) البته بعضي گمان مي كنند كه انجام واجبات چون وظيفه انسان است، اجر و پاداش ندارد و فقط مستحبات است كه پاداش دارد در حالي كه اين گونه نيست و اگر كسي محرمات را ترك كند و واجبات را انجام دهد و با تقوا باشد، خدا به او پاداش خواهد داد. قرآن كريم بارها تاكيد مي فرمايد زن و مرد در دريافت پاداش الهي برابرند. و پاداش هيچ عمل نيكي از كسي ضايع نخواهد شد. فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا في سَبيلي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ ؛ (خداوند، درخواست آنها را پذيرفت؛ (و فرمود:) من عمل هيچ عمل كننده اى از شما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم كرد؛ شما همنوعيد، و از جنس يكديگر! آنها كه در راه خدا هجرت كردند، و از خانه هاى خود بيرون رانده شدند و در راه من آزار ديدند، و جنگ كردند و كشته شدند، بيقين گناهانشان را مى بخشم؛ و آنها را در باغهاى بهشتى، كه از زير درختانش نهرها جارى است، وارد مى كنم. اين پاداشى است از طرف خداوند؛ و بهترين پاداشها نزد پروردگار است. (آل عمران/195) وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً؛ و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مى شوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد. (نساء/124) مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ؛ هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى داريم؛ و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى دادند، خواهيم داد. (نحل/97 ) در عين حال از آنجا كه اصل و مبناي حجاب، رعايت عفت است، مي توان به احاديث زير در مورد پاداش رعايت حجاب اشاره كرد: (1) امام صادق عليه السلام مي فرمايند: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ: رحمت خداوند شامل حال هر عفيف، عفت پيشه اي باشد. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال: 183) (2) امام رضا (عليه السلام) از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) نقل مي كنند: أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِيدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَيِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِيفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ: اولين كساني كه وارد بهشت مي شوند 3 گروه هستند: اول: شهداء؛ دوم: بنده اي كه عبادت پروردگارش را نيكو انجام بدهد و براي آقايش خير خواه باشد؛ سوم: انسانِ عفيفِ عفت پيشه اي كه بندگي خداوند را انجام دهد. (بحار الأنوار 68 : 272) (3) پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمودند: خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت پيشه را دوست دارد. (كافى، ج2، ص112، ح8) در نهايت متذكر مي شوم كه توجه داشته باشيد كه اصل حجاب براي زن و مرد وضع شده و هدف آن ايجاد فضايي سالم براي حضور اجتماعي زن است. در ذيل اصل حجاب زن فرصت پيدا مي كند تا با توانمندي هاي خود در جامعه حضور يافته و مورد ارزيابي قرار بگيرد. يعني زن بودن و جنسيت و جذابيت هاي جنسي او جلب توجه نكند. فلسفه حجاب، ايجاد فضاي امن براي حضور اجتماعي زن است و نه محدوديت. اگر خداوند يا دين اسلام بنابر محدوديت زن داشت، بسيار راحت تر بود كه حضور زن در جامعه و هر گونه فعاليت اجتماعي مانند تحصيل و اشتغال را براي وي حرام اعلام كند! اما خداوند براي زن به عنوان يك انسان ارزش و حرمت قرار داده، پس خواستار حضور فعال اجتماعي وي به صورت سالم است.
 


کانال تلگرامی پرسمان: @porseman

سایت موضوعی قرآن و حدیث سایت موضوعی اهل بیت علیهم السلام سایت موضوعی مهدویت سایت موضوعی سیاسی سایت موضوعی معارف
سایت موضوعی اخلاق سایت موضوعی عرفان های نوظهور سایت موضوعی احکام سایت موضوعی مشاوره سایت موضوعی حقوق زن
سایت موضوعی لبخند سایت موضوعی وهابیت سایت موضوعی ادیان سایت نکات قرآن