در قرآن و احاديث و آيه 32 سوره مائده آمده قتل مسلمان بي گناه گناه دارد و بايد حذر كرد پس يعني كشتن فردي كه گناهكار است و پدر و مادرش را دشنام مي دهد و كتك مي زند و معتاد است جايز است ؟ آيا مي شود مانند داستان حضرت خضر و حضرت موسي كه بچه اي را حضرت خضر كشت تا در آينده روي زمين خرابكاري و طغيان نكند كسي را كشت كه به والدينش ظلم مي كند؟
خیر ، به هیچ وجه ! در داستان این دو پیامبر، حضرت خضر بعنوان يك مأمور الهي در نظام تكوين، وظيفه كشتن آن جوان را بعهده داشته است پس به هيچ نمي توان به ديگران توصيه نمود جواني را به خاطر گمراه نشدن والدينش بكشيد!! (دقت كنيد نظام تكوين توصيه بردار نيست، بر خلاف نظام تشريع كه بايد توصيه و امر و نهي نمود يعني اگر عمل حضرت خضر طبق نظام تشريع مي بود، مي شد طبق آن فتوا داد در حاليكه چنين نيست). از طرفي ديگر، حضرت خضر دستور خدا را اجرا نموده است، زيرا فرمود: رَحْمَةً مِّن رَّبِّك وَ مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِى اين رحمتى از پروردگارت بود و من آن (كارها) را خودسرانه انجام ندادم . ( كهف/82 ) پس عمل به دستور تكويني خدا همانند عمل به دستور تشريعي خدا، يعني عمل با اجازه خداست! جالب اينجاست كه حضرت موسي مأمور ابلاغ احكام تشريعي خداست (يعني خط مأموريت او جداي از خط مأموريت حضرت خضر بود) حضرت موسي خوب مي داند در نظام تشريع نمي توان جواني را به خاطر گمراه نشدن والدينش كشت، اما در نظام تكوين همه چيز امكان دارد و خداوند حكيم مختار و فعال ما يشاء مي باشد، البته حضرت خضر به حضرت موسي توصيه نمي كند او نيز چنين كند اما كم صبر بودن حضرت موسي را براي درك نكردن مصلحت كارهايش چنين بيان مي كند: ذَالِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبرًْا، اين بود راز كارهايى كه نتوانستى در برابر آنها شكيبايى به خرج دهى! ( كهف/82 )
 


کانال تلگرامی پرسمان: @porseman

سایت موضوعی قرآن و حدیث سایت موضوعی اهل بیت علیهم السلام سایت موضوعی مهدویت سایت موضوعی سیاسی سایت موضوعی معارف
سایت موضوعی اخلاق سایت موضوعی عرفان های نوظهور سایت موضوعی احکام سایت موضوعی مشاوره سایت موضوعی حقوق زن
سایت موضوعی لبخند سایت موضوعی وهابیت سایت موضوعی ادیان سایت نکات قرآن