چرا حكومت ايران در برابر كشتار شيعيان پاكستان كه هم شيعه هم تنها و هم همسايه هستند، سكوت كرده و تنها از فلسطينيها كه نه شيعه نه همسايه و نه تنها هستند، دم مي زند؟
اهتمام و غيرت اسلامي شما در دفاع از ملتهاي مظلوم مسلمان قابل تقدير و ستايش است .
در پاسخ به سوال فوق ضمن اذعان به كم توجهي رسانه ها و وزارت خارجه به اين قضيه و لزوم توجه بيشتر و انعكاس اين مساله در رسانه ها بويژه صدا وسيما ،تذكر چند نكته لازم است نكته اول اينكه ؛ جمهوري اسلامي ايران بر اساس آموزه هاي ديني دفاع از حقوق مسلمانان را وظيفه خود مي داند و بر همين اساس در قانون اساسي ( اصل يكصد وپنجاه ودوم)دفاع از حقوق همه مسلمانان به عنوان يكي از محورهاي سياست خارجي كشور برشمرده شده است اما در عين حال بايد توجه داشت كه اين حمايت و دفاع نبايد بگونه اي باشد كه شائبه دخالت در امور داخلي كشورها را بدنبال داشته باشد و جمهوري اسلامي متهم به دخالت در امور داخلي كشوري گردد كه اين نه به مصلحت كشور است و نه به نفع مسلمانان آن كشور خواهد بود از اين رو در پاره اي موارد دست جمهوري اسلامي ايران در حمايت فراگير از مسلمانان بسته است البته اين به معناي بي توجهي به سرنوشت آنان نبوده و جمهوري اسلامي تلاش مي كند تا جايي كه امكان داشته باشد از آنان دفاع وحمايت نمايد در اين راستاآقاي محمد اقبال علي اصغري سركنسول ايران در پيشاور پاكستان در ديدار با «علي محمد جان اوركزئي»، فرماندار ايالت سرحد پاكستان، با اشاره به ادامه درگيريها در شهر پاراچنار و حومه آن ،خواستار پايان دادن به اين درگيريها شد و در اين رابطه چنين اظهار داشت كه هر چند رسانه هاي جمعي به اين درگيريها رنگ فرقه گرايانه مي دهند، اما اين درگيريها از سوي عناصر مشكوك و با هدايت بيگانگان بر مردم محلي تحميل شده است و بايد آن را در كنار مجموعه اي از تحولات امنيتي منطقه كه ثبات و يكپارچگي پاكستان را هدف قرار داده است، مورد ارزيابي و بررسي قرار داد.( پايگاه اطلاع رساني روزنامه قدس)
نكته دومي كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه اهميت و حساسيت مساله فلسطين و روياروي با دشمن اصلي اي كه مركز توطئه ها وشيطنت ها و ايجاد اختلافها در جهان اسلام به كمك آمريكا است بركسي پوشيده نيست از اين رو بديهي است كه توجه به مساله فلسطين نه به معناي توجه به مسلمانان فلسطين به صورت خاص بلكه به معناي توجه به مسائل مسلمانان به صورت كلي وريشه اي است و فلسطين به عنوان كانون ومركز اين مبارزه مورد توجه جمهوري اسلامي است از اين رو توجه ويژه به مساله فلسطين در اين راستا قابل ارزيابي و تحليل است نكته ديگر اينكه درگيريهاي فرقه اي در پاكستان همواره وجود داشته و با شدت وضعف در برهه هاي مختلف زماني ادامه پيدا كرده است و همواره شاهد درگيريهاي فرقه اي در اين كشور بوده ايم كه متاسفانه بي توجهي دولت پاكستان نسبت به اين قضيه و دخالت در پاره اي از موارد موجب ادامه اين وضعيت شده است و در اين راستا جمهوري اسلامي ايران همواره تلاشهايي را براي پايان دادن به اين درگيريها انجام داده است اما اين قضيه نيازمند توجه اساسي دولت پاكستان و پيگيري ديپلماتيك ايران است .
در ادانه جهت اشنايي بيشتر با اهميت فلسطين و چرائي حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي از آن مطالبي ارائه مي گردد :
هدف اصلي دشمن صهيونيستي و امريكا، از پاي در آوردن مقاومت اسلامي در منطقه و جهان اسلام براي تحقق اهداف و منافع نامشروع خويش مي باشد. مقام معظم رهبري در تبيين اين موضوع مهم مي فرمايند :
«امروز مسئله ي فلسطين هم همين جور است. مسئله ي غزه كه شما مشاهده مي كنيد، اين بخشي از ظاهر قضيه است، باطن قضيه عبارت است از اين كه دستگاه استكبارِ بي اعتقاد به همه ي اصول انساني، مايل است اين منطقه ي خاورميانه، اين منطقه ي حساس را كه پر از ثروت و حساسيت گوناگون جغرافيائي و اقتصادي است، در اختيار بگيرد؛ در مشت بگيرد. وسيله اش هم اسرائيل غاصب است؛ صهيونيستهاي مسلط بر فلسطين اشغالي. مسئله اين است. همه ي اين حركاتي كه اين چند سال در اين منطقه انجام گرفته است - از قضاياي لبنان تا قضاياي عراق تا قضاياي فلسطين - با اين نگاه قابل تفسير و قابل فهم است. مسئله اين است كه اين منطقه بايد در مشت آمريكا و استكبار - استكبار اعم از آمريكاست.
البته مظهر عمده اش، شيطان بزرگ، دولت آمريكاست - قرار داشته باشد. استكبار ميخواهد اين منطقه را در اختيار داشته باشد؛ در مشت داشته باشد. استكبار اين منطقه را لازم دارد و عاملش هم اسرائيل است. همه ي اين داستانها و قضاياي اين چند سال با اين نگاه، تحليل ميشود. ديديد در جنگ سي و سه روزه، وزير خارجه ي آمريكا گفت: اين درد زايمان منطقه ي خاورميانه ي جديد است! يعني از اين حادثه يك موجود تازه اي متولد خواهد شد كه همان خاورميانه اي است كه آمريكا دنبالش است. البته اين خواب آشفته تعبيرش هماني بود كه بر سرشان آمد. شجاعت و بيداري و فداكاري و ايثار و جهاد جوانان مؤمن در لبنان، تو دهن نه فقط اسرائيل، بلكه تو دهن آمريكا و همه ي پشتيبانانشان و دنباله روانشان زد. قضيه ي غزه هم از همين قبيل است.
اينها ميخواهند هيچ عنصر مقاومتي در اين منطقه وجود نداشته باشد. اصل عنصر مقاومت را جمهوري اسلامي ميدانند. البته اين را درست فهميده اند. اينجا مركز مقاومت است. اينجا جائي است كه ما اگر هيچ اقدامي هم نكنيم، هيچ حرفي هم نزنيم، خود وجود جمهوري اسلامي به ملتهاي منطقه الهام ميدهد. يك موجوديتي، يك هويتي كه علي رغم همه ي قدرتهاي استكباري و به كوري چشم آنها اينجور در اين منطقه قد كشيده و روز به روز ريشه دارتر ميشود؛ روز به روز قويتر ميشود. خود وجود اين پيكره ي عظيم و پرشكوه، خار چشم استكبار است و اميددهنده ي به ملتها. بله، اينجا مركز مقاومت است؛ در اين شكي نيست. ديگران هم از اينجا الهام گرفتند، منتها براي اينكه اين مقاومت را در هم بكوبند، حلقه ي ضعيف را اول هدف قرار دادند؛ دولت مردمي منتخب حماس در غزه. او را مظلوم گير آوردند؛ او را دارند ميكوبند.
هر كس در دنياي اسلام، امروز قضيه ي غزه را يك قضيه ي منطقه اي و شخصي و محلي بداند، دچار همان خواب خرگوشي اي است كه پدر ملتها را تا حالا درآورده است. نه، اين قضيه ي غزه، فقط قضيه ي غزه نيست؛ قضيه ي منطقه است. فعلاً آنجا نقطه ي ضعيفتر است، تهاجم را از آنجا شروع كردند و اگر موفق شدند، دست از سر منطقه بر نميدارند. دولتهاي كشورهاي مسلماني كه حول و حوش آن منطقه هستند و كمكي كه بايد بكنند و ميتوانند بكنند، نميكنند، دارند اشتباه ميكنند؛ اشتباه ميكنند. هر چه در اين منطقه ميخ اسرائيل بيشتر فرو برود، تسلط استكبار بيشتر بشود، بدبختي اين دولتها و ضعف و ذلت اين دولتها بيشتر خواهد شد. چرا ملتفت نيستند؟ و دولتها، ملتها را هم دنبال خودشان به ذلت ميكشانند. يك دولت ذليل و مطيع و وابسته، يك ملت را مطيع و ذليل و وابسته ميكند. اين است كه ملتها بايد به خود بيايند.» (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از مردم قم به مناسبت قيام نوزدهم دي 1387/10/19)

در پايان جهت آشنائي با مذهب فلسطين گفتني است :
بيشتر مردم فلسطين، پيرو مذهب شافعي هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمدابن ادريس شافعي، رهبر اين فرقه، متولد غزه بوده است. در مورد شافعي بودن مردم فلسطين مي توانيد به اين منبع رجوع كنيد: «الموسوعة الميسرة في الاديان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهني، ج 2، ص ۱۲۴» جالب اينجاست كه در ميان فرقه هاي چهارگانه اهل سنت، نزديك ترين فرقه به تشيع از نظر علاقه و احترام به اهل بيت و احكام فقهي، همين فرقه شافعي است.
در مورد شبهه ناصبي بودن مردم فلسطين، شهيد مطهري در سال ۱۳۴۹ سخناني داشته اند كه در ادامه آن را مي خوانيم:
«يك وقتي شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضيها شايع است ، يك وقتي ديدم يك كسي مي گفت: اين فلسطينيها ناصبي هستند. ناصبي يعني دشمن علي عليه السلام. ناصبي غير از سني است. سني يعني كسي كه خليفه بلا فصل را ابوبكر مي داند و علي عليه السلام را خليفه چهارم مي داند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصي را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است . مي گويد پيغمبر كسي را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب كردند. سني براي اميرالمؤمنين احترام قائل است چون او را خليفه چهارم و پيشواي چهارم مي داند و علي را دوست دارد. ناصبي يعني كسي كه علي را دشمن مي دارد. سني مسلمان است ولي ناصبي كافر است، نجس است. ما با ناصبي نمي توانيم معامله مسلمان بكنيم.
حال يك كسي مي آيد مي گويد اين فلسطينيها ناصبي هستند. آن يكي مي گويد. اين به آن مي گويد، او هم يك جاي ديگر تكرار مي كند و همين طور. اگر ناصبي باشند كافرند و در درجه يهوديها قرار مي گيرند. هيچ فكر نمي كنند كه اين، حرفي است كه يهوديها جعل كرده اند. در هر جايي يك حرف جعل مي كنند براي اينكه احساس همدردي نسبت به فلسطينيها را از بين ببرند. مي دانند مردم ايران شيعه اند و شيعه دوستدار علي و معتقد است هر كس دشمن علي باشد كافر است، براي اينكه احساس همدردي را از بين ببرند، اين مطلب را جعل مي كنند. در صورتي كه ما يكي از سالهايي كه مكه رفته بوديم، فلسطينيها را زياد مي ديديم، يكي از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت من شيعه هستم، اين رفقايم سني اند. معلوم شد داخل اينها شيعه هم وجود دارد. بعد خودشان مي گفتند بين ما شيعه و سني هست. شيعه هم زياد داريم . همين ليلا خالد(چريك فلسطيني كه در چند عمليات هواپيما ربايي شركت داشت) معروف، شيعه است.
در چندين نطق و سخنراني خودش در مصر گفته من شيعه ام. ولي دشمن يهودي يك عده مزدوري را كه دارد، مأمور مي كند و مي گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبي اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايي نسبت به افرادي كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين مي گويند، شنيديد وظيفه تان چيست.»( شهيد مطهري،آشنايي باقرآن، جلد۴، پاورقي صفحه ۳۲)
ولي دشمن يهودي يك عده مزدوري را كه دارد، مأمور مي كند و مي گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبي اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايي نسبت به افرادي كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين مي گويند، شنيديد وظيفه تان چيست.»(همان)
در ميان خبرهاي منتشر شده از تهاجم رژيم صهيونيستي، خبري بود كه دقت در آن نشان دهنده علاقه مندي مردم فلسطين به اهل بيت پيامبر است: بمباران مسجد علي ابن ابي طالب واقع در محله الزيتون شهر غزه توسط جنگنده هاي اسرائيلي در روز ۱۰ دي 87 حال مدعيان ناصبي بودن مردم فلسطين، به اين سؤال جواب دهند كه چگونه مردمي مي توانند هم نسبت به اهل بيت جسارت داشته باشند و هم آنقدر براي آنها احترام و تقدس قائل باشند كه نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟!
همچنين در كنار مسجد امام علي ابن ابي طالب شهر غزه، مساجد ديگري نيز به نام اهل بيت وجود دارد ؛ مسجد «الامام علي ابن ابي طالب» واقع در نابلس ؛ اين مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در كرانه باختري رود اردن واقع شده است. مسجد فاطمة الزهراء(س( ؛ حداقل 2 مسجد با اين نام در فلسطين وجود دارد. يكي در قريه ارتاح، واقع در جنوب طولكرم و ديگري درشهر نابلس. مسجد «الحسين بن علي» واقع در نوار غزه و الخليل! حداقل 2 مسجد به اين نام در فلسطين وجود دارد: 1- يكي در حي الصبرةواقع در نوار غزه. 2- مسجد «حسين بن علي» ديگر، در خيابان «عين سارة» شهر الخليل واقع شده است.
نگاه شافعي درباره اهل بيت(ع) :در ميان رهبران مذاهب اسلامي امام شافعي بيش از ديگران ارادت قلبي خود را نسبت به خاندان اهل بيت عليه السلام به ويژه علي عليه السلام و حسين عليه السلام ابراز داشته است. شافعيان به تبعيت از امام شافعي نسبت به اهل بيت به ويژه امام حسين عليه السلام ارادت ويژه دارند. علاقه امام شافعي به خاندان رسالت باعث نزديكي هر چه بيشتر پيروان اين مذهب با شيعيان علي ابن ابي طالب عليه السلام شده است. شافعي همچنان كه درباره علي عليه السلام اشعار نغز و پرمغزي سروده درباره واقعه عاشورا نيز اشعاري زيبا و جانسوز دارد. امام شافعي كه در دوستي اهل بيت زبانزد مي باشد، اشعار بسياري در فضائل اهل بيت سروده است. او همچون ساير ائمه اهل سنت در ابراز ارادت خود نسبت به خاندان پيامبر   صلي  الله عليه و آله از هيچ كوششي دريغ نكرد و حتي از اينكه او را به خاطر اين ارادتمندي رافضي خوانند ابا نكرد . او معتقد است كه محبت خاندان رسالت حكم واجبي است كه خداوند در قرآن دستور داده و براي نشان بزرگي و فضيلت ايشان همين كافي است كه اگر كسي بر آنها در نماز و سلام و صلوات نفرستد نمازش ادا نخواهد شد.
ارادت و علاقه امام شافعي به اهل بيت پيامبر   چنان بود كه بر خي از اهل سنت او را شيعه پنداشتند و حتي جهت محاكمه به بغداد برده شد. او معتقد بود كه ارادت به خاندان علي عليه السلام را بايد علني و آشكار ساخت و اين پندار باطل را از اذهان دور كرد كه رفض را در دوستي علي و فاطمه و فرزندان آن دو مي داند و يا ناصبي گري را در دوستي ابوبكر و عمر عليه السلام. به اعتقاد او جريان رافضي گري و ناصبي گري كه دوستي و دشمني افراطي را در حق علي عليه السلام دنبال مي كردند نادرست است. يعني انسان مومن به خدا و رسولش كسي است كه محبت اهل بيت را آشكار كند. تقسيم بندي مسلمانان به رافضي و ناصبي تقسيم بندي مطرودي است و افرادي كه مسلمانان را به اين دو دسته تقسيم مي كنند قطعاً مجرم و گناهكارند زيرا محبت علي و خاندانش از اصول دين اسلام است و اگر كسي چنين امري را آشكار كند به اصل اسلام عمل كرده و به ايمان خويش استحكام بخشيده است.( ر.ك : سيماي علي از منظر اهل سنت، 176)
از سوي ديگر بسياري از مردم مسلمان فلسطين شيعه مي باشند كه همواره ارتباط خود با لبنان به عنوان يكي از مراكز مهم شيعي را حفظ كردند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين ارتباط تنگ تر شد.جهاد اسلامي به عنوان شيعي ترين جنبش فلسطيني پيوند مستحكمي را با حزب الله و ايران برقرار كرد و به همين واسطه نقش مهمي را در گسترش شيعه در اين كشور داشت.شهيد فتحي شقاقي دبير كل پيشين اين جنبش و حامي جدي انقلاب اسلامي بارها اعلام كرد كه از دهه هفتاد بود كه با اسلام انقلابي از طريق آثار امام خميني و آيت الله سيد محمد باقر صدر آشنا شديم.
علاوه بر جهاد اسلامي، جنبش هاي ملي و ديني ديگري با صبغه شيعي در فلسطين شكل گرفت كه بيشتر كاركرد فرهنگي و اجتماعي دارند.بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، تشكلي تحت عنوان اتحاد الشباب الاسلامي(اتحاديه جوانان اسلام) در بيت اللحم پا گرفت كه جمعيتي خيريه با رويكردي تبليغي بود. اين گروه اقدام به تاسيس درمانگاه خيريه الاحسان، درمانگاه السبيل، مركز جراجي نقاءالدوحه، مدرسه النقاء و مركز زنان كردند و مضاف بر آن دوره هاي آموزشي قرآن را در مساجد و موسسات براه انداختند كه نقش مهمي در گسترش تشيع داشت. گروه فعال ديگر در اين زمنيه الحركه الاسلاميه الوطني(جنبش اسلامي ملي) است كه مدتي پيش با شيعه شدن محمد ابوسمره رئيس و ديگر اعضا خود به حركت جهاد اسلامي پيوستند.
جنببش مذكور موسسه اي را تحت عنوان مركز مطالعات و تحقيقات قدس براي فعاليت تبليغي خود راه اندازي كرده است.مركز شيعي ديگر در بيت اللحم توسط محمد الشحاده يك از ياران جنبش جهاد اسلامي اداره مي شود كه به سهم خود در گسترش شيعه نقش داشته است.يكي ديگر از موسسات پركار در اين زمينه جمعيت الجعفريه است كه در حوالي دبوريق تاسيس شده و زير نظر استاد اشرف امونه اداره مي شود.هيات هاي متعددي زير نطر اين موسسه مشغول فعاليت هستند كه حسينيه الرسول الاعظم، مكتب الزهرا و مجله السبيل از آن جمله هستند.( مجله الثقافي، گفتگو با صلاح نوري عبود پژوهشگر دانشگاه كربلا، ( به تازگي موسسه اي با عنوان شورا يا مجلس عالي شيعيان فلسطين تاسيس شده كه سرپرستي آن را محمد غوانمه به عهده دارد. وي از اعضاي سابق جنبش جهاد اسلامي بود.
( منبع : تشيع در فلسطين ، پايگاه اطلاع رساني جهان تشيع )


کانال تلگرامی پرسمان: @porseman

سایت موضوعی قرآن و حدیث سایت موضوعی اهل بیت علیهم السلام سایت موضوعی مهدویت سایت موضوعی سیاسی سایت موضوعی معارف
سایت موضوعی اخلاق سایت موضوعی عرفان های نوظهور سایت موضوعی احکام سایت موضوعی مشاوره سایت موضوعی حقوق زن
سایت موضوعی لبخند سایت موضوعی وهابیت سایت موضوعی ادیان سایت نکات قرآن