خانه> کتاب >1132


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
درمان خود ارضايي ب...
پيامدهاي خودارضايي...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
علامت قبولي توبه
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
جلسه خواستگاري
...

گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
ايميل هايي از شيطا...
دفتر 30 پرسش ها و ...
لیست کتب اداره مشا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
خاطره اي جالب از ز...
موي بلند و وضو
اخلاق پيامبر - توص...
شيوه هاي کنترل نفس...
امام خميني(ره) و غ...

آمار سایت


تعداد مقالات:
2088

بازدید مقالات:
6473109

بازدید سوالات:
2583922



راه و بي‌راهه (4) ـ اکنکار بازديد: 2339

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


 

 

 

 

راه و بي راهه (4) ـ اکنکار


تنظيم و نظارت: نهاد نمايندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها
معاونت مطالعات راهبردى ـ اداره مشاوره و پاسخ
مؤلف: محمد حسين کياني
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول، زمستان 1390
تيراژ: 000/5 جلد
قيمت: 600 تومان
شابك: 4-374-531-964-978
«همه حقوق براى ناشر محفوظ است»
مراكز پخش:
1. مديريت پخش دفتر نشر معارف: قم، خيابان شهدا، كوچه 32، پلاک 3، تلفن و نمابر: 7744616
2. فروشگاه شماره 1: قم، خيابان شهدا، روبه‏روى دفتر مقام معظم رهبرى، تلفن 7735451
3. فروشگاه شماره 2: تهران، خ انقلاب، چهار راه كالج، جنب بانك ملت،
پلاک 715، تلفن 88911212
نشانى اينترنت: www.Ketabroom.ir - www.porseman.ir
پست الكترونيك: info@Ketabroom.ir - info@porseman.org
‏سرشناسه: کیانی، محمدحسین، ‏‫۱۳۶۱ -‏
‏عنوان و نام پديدآور:
اکنکار/ مولف محمدحسين کيانی؛ تنظيم و نظارت نهاد نمايندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها معاونت مطالعات راهبردى ـ اداره مشاوره و پاسخ.
‏مشخصات نشر: قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف‏‫، ۱۳۹۰.‮‬
‏مشخصات  ظاهری:‏‫۴۰ص.‬‏‬
‏فروست
راه و بیراهه‏‫؛ ۴.‬
‏شابک : 978-964-531-374-4 : ريال6000
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏عنوان دیگر : ‏‫اکنکار : جنبش نوپدید دینی.‮‬
‏موضوع  :  اکنکار
‏شناسه افزوده   : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها‏‫. معاونت مطالعات راهبردی. اداره مشاوره و پاسخ
‏شناسه افزوده : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها‏‫. دفتر نشر معارف
‏رده بندی کنگره : ‏‫‭BP۶۰۵ /‮الف‬۷‭ک۹ ۱۳۹۰‬
‏رده بندی دیویی :  ‏‫‭۲۹۹/۹۳
‏شماره کتابشناسی ملی : ‭ ۲۶۳۴۶۳۱‬
 

فهرست مطالب
اكنكار 9
الهيات در اكنكار 15
كل ليرانجان 16
سوگماد 19
رهبرشناسي در اكنكار 23
رابطه اكنكار با ديگر اديان 31
سفر روح 35
 


مقدمه
«پرسش‏گرى» از آغاز آفرينش انسان، رخ‏نمايى كرده؛ بر بال سبز خود، فرشتگان را فرانشانده؛ بر برگ زرد خود شيطان را فرونشانده و در اين ميان، مقام آدميت را نشان داده است. آفتاب كوفه چه زيبا فرموده است: «مَن اَحسَنَ السّؤال عَلِمَ و من عَلِمَ اَحسَنَ السّؤال».
هم سؤال از علم خيزد هم جواب
همچنان كه خار و گُل از خاك و آب
آرى! هر كه سؤال‏هايش آسمانى است، دانش و بينش پاسخش خواهد بود. پويايى و پايايى «جامعه» و «فرهنگ»، در گرو پرسش‏هاى حقيقت‏طلبانه و پاسخ‏هاى خِردورزانه است.
از افتخارات ايران اسلامى، آن است كه از سويى، سرشار از جوانانى پاك دل، كمال‏خواه و پرسش‏گر مى‏باشد و از ديگر سوى، از مكتبى غنى برخوردار است كه معارف بلند آن، گواراى دل‏هاى عطشناك پرسش‏گر و دانش‏جو است.
اداره مشاوره و پاسخ معاونت مطالعات راهبردى نهاد، محفل انسى فراهم آورده است، تا «ابر رحمت» پرسش‏ها را بر «زمين اجابت» پذيرا باشد و نهال سبز دانش را بارور سازد. ما اگر بتوانيم سنگ صبور جوانان انديشمند و بالنده ايران پرگهرمان باشيم، به خود خواهيم باليد.
برکسي پوشيده نيست که امروزه خستگي از شلوغي زندگي ماشيني و فشار سلطه و تبعيض استکبار جهاني، رفته رفته جامعه انساني را بحران زده مي کند. از اين رو گرايش به معنويت به ويژه در مجامع علمي و در ميان دانشجويان رو به فزوني است، اما در اين ميان گاهي «راه و بيراهه» به هم آميخته مي شود و رهزن هاي خود را «صراط مستقيم» جلوه مي دهند.
آنچه پيش رو داريد، گامي است هر چند مختصر در راستاي آشنايي با عرفان هاي نوظهور که توسط فرهيخته حوزه و دانشگاه حجت الاسلام محمد حسين کياني(زيد عزّه) تهيه و تدوين شده است.
بر آنيم با توفيق خداوند، به تدريج ادامه اين مجموعه را تقديم شما خوبان كنيم. پيشنهادها و انتقادهاى سازنده شما، راهنماى ما در ارائه شايسته و پربارِ مجموعه‏هايى از اين دست خواهد بود.
در پايان از تلاش‏هاى مخلصانه همكاران اداره مشاوره و پاسخ، به خصوص حجت‏الاسلام والمسلمين صالح قنادى(زيدعزّه) كه در بازخوانى و آماده‏سازى اين اثر تلاش كرده‏اند، تشكّر و قدردانى مى‏شود. دوام توفيقات اين عزيزان را در جهت خدمت بيشتر به مكتب اهل‏بيت(عليهم‏السلام) و ارتقاء فرهنگ دينى جامعه - به ويژه دانشگاهيان -
از خداوند متعال مسئلت داريم.

اللّه‏ ولى التوفيق
معاونت مطالعات راهبردى نهاد
 

 

 


اكنكار

 


 

اکنکار1 از فرقه های نوپدیدی است که توسّط پال توئیچل2 در سال 1965 بنیان گذاری شد. بسیاری از تعالیم اكنكار برگرفته از آموزه هاي رادهاسوامی هندی است.
متن مـقـدّس عرفان اكنكار، شريعت كي ســوگماد3 نام دارد. امّا مروّج اصلي تعاليم اكنكار، آثار پال توئيچل است. در كتاب هايي همچون: «اكنكار كليد جهان هاي اسرار» ، «سرزمين هاي دور» و«دفترچة معنوي»، «اك-ويديا دانش باستاني پيامبري»، «دندان ببر» و آثاري از هارولد كلمپ نظير «هنر رؤيابيني معنوي»، «نسيم تحوّل» ، «از استاد بپرسيد». مطابق آنچه در سايت رسمي اكنكار آمده، اعضاي آن – اكيست ها-4 در يك صد كشور دنیا پراکنده اند و تعداد آنها بيش از هشتادهزار نفر است.

 


 

اين فرقه در ايران نيز طرفداراني دارد.
پال توئيچل در معرّفی مکتب اكنكار میگوید: من رهبر معنوی جهان هستم. قبل از من، 970 استاد دیگر وجود داشتهاند که در طول تاریخ حیات بشر همواره مردم را به سوی اک5 راهنمایی می کردند.
پیروان و حامیان اکنکار، آیین خود را طريقي عرفاني براي جويندگان و عارفان حقيقي پروردگار می دانند، که حتّي مي توان از آن به عنوان علمي کاملاً دقيق براي يافتن ذات برتر در کائنات یاد کرد.
اکنکار مدّعي است که نزديك ترين مسير به سوي خداوند است و مدّعي است که ماهانتا6 (استاد زندة اكنكار) توسّط سوگماد7 (خداوند) انتخاب مي شود و هر استاد زنده اک، جانشين خود را تربيت مي کند.
پال توئيچل فعاليت خود را با روزنامه نگاري شروع كرد و با نام هاي مختلف براي نشريات دوره اي گوناگون قلم مي زد. در همين زمان بود كه به توضيح و تبيين گروه هاي گوناگون ديني پرداخت. وي از طريق نوشته هايش در نشريات دوره اي و نامه هايش به همسر دومش ، گيل آتكينسون8 به معرّفي اكنكار پرداخت و خود را به عنوان نهصد و يكمين استاد اك معرفي كرد.
او مدّعي شـد كـه تـعـاليمي از اساتيد وايراگي اك9 دريافت كرده كه از جمله آن ها يك راهب تبتي به نام ربازار تارز10 بود.
اكنكار به طور رسمي در 22 اكتبر 1965 در سان دياگو كاليفرنيا به صورت يك سازمان غيرانتفاعي تأسيس شد. در سال 1971 پال توئيچل درگذشت .

 


 

داروين گـــراس11 بــه عنوان نهصد و هفتاد و دومين استاد اك جانشين او شد.
داروين گراس باعث نزاع هاي زيادي دربارة اكنكار شد؛ چرا كه بسياري از طرفداران اين آيين، وي را ـ با اينكه از سوي هيئتي از اعضاي اكنكار، از جمله همسر پال توئيچل به اين سمت انتخاب شده بـود ، شايستة جـانـشيني استاد پيشين نمي دانستند.
سرانجام گراس تمامي اختيارات و مسئوليت هايش را كه به استاد زنده اك مربوط مي شد، از دست داد و هارولد كلمپ به عنوان نهصد و هفتاد و سومين استاد زندة اك جانشين وي شد. همچنين دعاوي حقوقي چندي ميان گراس و اكنكار مبني بر استفاده گراس از واژه هايي كه حق تأليف آن با اکنكار بوده است ، مطرح شد.

الهيات در اكنكار
اكنكار برخلاف برخي از مكاتب بزرگ معنوي - ديني معتقد است كه در اين عالم دوازده طبقه و در هر طبقه خدايي وجود دارد. خداي هر طبقه حاكم و فرمانرواي آن جهان است .
طبقة اوّل كه جهان فيزيكي است همين جهاني است كه ما در آن زندگي مي كنيم و پست ترين طبقه است و خداي حاكم بر آن نازل ترين و ضعيف ترين خداست.
در طبقة دوازدهم بهترين جهان و خداي آن نيز كامل و قدرت محض و حيات و علم او تام است.
خداي طبقة اوّل كل ليرانجان12، صاحب قطب منفي عالم هستي است و خداي طبقة دوازدهم، سوگماد صاحب قطب مثبت عالم هستي است.
 

كل ليرانجان
حكمران جهان فيزيكي، موجودي كه قدرت منفي در دست دارد. موجود مقتدر جهان فيزيكي مظهر تجلّي منفي خدا، قدرتي كه به جريان مي افتد تا جهان هاي مادون را نگهداري نمايد. جهاني كه ارتعاشاتش حالات خشن مادّه را نشان مي دهد.13
پال توئيچل زماني كه مي خواهند جايگاه خداوند يكتاي اديان بزرگ را در تقسيم بندي مشخّص كنند چنين مي گويند: قوانين قدرت منفي –كل ليرانجان- را به عنوان قانون طبيعت مي شناسيم. همانطور كه بر ما روشن است او تدوين كنندة قوانين طبيعي است، به اين علّت كه او آفريننده و پروردگار جهان هاي فيزيكي است؛ او پروردگار انجيل، يهوة عبري ها و مسيحيان و الله محمّدي ها است؛ او براهما ودانتيست و عملاً خداوند همة اديان و مذاهب است.14
پال توئيچل اذعان مي دارند كه هر وقت، كسي تصوّر كند كه با خدا تماس پيدا كرده و خدا درخواستي را كه جنبة مادّي داشته، اجابت نموده است. بايد اين را بداند كه اين تماس با كلّ ليرانجان خداي منفي و خالق جهان هاي پايين دستي است كه در برخي موارد مي تواند درخواست آدميان را اجابت كند.15
او هنگامي كه خداوند مسلمانان را -‏يعني همان كه او را كل ليرانجان ناميده است- تعريف مي كند، مجبور به يك عقب نشيني استراتژيك مي شود و با احتياطي وافر اين چنين مي گويد: الله، نام خداي مهربان مسلمانان است. آگاهي برتري كه مسلمين تحت اين عنوان مي شناسند. وسيله اي براي رسيدن به خداوندگار سوگماد است.16
پال توئيچل معتقد است خداي مسلمانان تنها وسيله اي است براي رسيدن به سوگماد، بلكه هدف اصلي همان سوگماد است نه چيز ديگر.
در مكتب اكنكار عقيده بر آن است كه هرگاه خداوند تمام اديان ابراهيمي - از جمله اسلام- درخواست بنده اي را اجابت مي كند متمسّك به شگردي شده تا فرد درخواست كننده - در مقابل هرآنچه كسب كرده- بهايي بپردازد.17
پال توئيچل به واسطة اين ادّعاي بدون دليل و مدرك خداي اديان بزرگ را محدودترين و بي اختيارترين خدا معرفي مي كند و در مقابل خداي برتر را، خداي اكنكار – سوگماد- لقب مي دهد. بدون بيان هيچ دليل مستدل!

سوگماد
پال توئيچل سوگماد را اين چنين معرفي مي كند: «بي شكل، همه جا حاضر و ناظر، اقيانوس عشق و رحمت، تمام زندگي از او جريان مي يابد. تمام راستي ها، حقايق، انديشه ها، عشق قدرت و تمام خدايان نواحي عالم مظهر او هستند. او به هر شكلي كه در مراحل مختلف خلقت ايجاب كند درمي آيد. ولي هيچ يك از اين اشكال تماميّت او را نشان نمي دهند. زيرا كه او همچنان بي شكل و غيرمشخص، در همة عالم گسترده است. جوهر هستي حيات اوست. لذا هيچ نامي نمي توان بر او نهاد مگر نام شاعرانه و عارفانة خدا. او دروني دارد به نام (ميزگونا) كه فاقد چند و چون است و درباره اش نمي توان چيزي گفت و به هر چيزي انديشيد و تجلّي بيروني به نام (ساگونا) كه نمي توان حقيقت جاويدان را بر او نهاد.18
او در جايي ديگر هنگامي كه دربارة هدف اكنكار صحبت مي كند، مي گويد: هدف اصلي ما قادر ساختن روح است به ترك كالبد، و سفر به دنياهاي معنوي و عاقبت رسيدن به هدف غائي «انامي لوك» كه نامي است براي سرزمين بدون نام يا بهشت حقيقي جايي كه خدا (سوگماد) در آن به سر مي برد.19
پال توئيچل مي گويد: سوگماد تمام آفرينش را برپا كرد و قدرت خويش را با يكايك مخلوقاتش تقسيم كرد و با اين عمل بخش قابل ملاحظه اي از قدرت هاي خدايي خويش را از دست داد. امّا هرگاه اراده كند مي تواند آن را از وجود هر توزايي (روح) بيرون بكشد و به خود بازگرداند . اگر گفته مرا به دقّت تعقيب كني درخواهي يافت. سوگماد بدون مخلوق خود يعني توزا نمي تواند باشد و توزا نيز بدون سوگماد از هستي برخوردار نيست.20
پال توئيچل از يک سو گفته است؛ سوگماد، «نامعين و نامحدود» است. حال آنكه در عبارت فوق مي گويد: سوگماد هنگامي از قدرت خود به ارواح مي دهد از قدرتش كاسته شده و ضعيف مي گردد. اين گفته كاملاً در تناقض با نامحدود بودن است.
توئيچل مي گويند: سوگماد بدون مخلوق خود يعني روح نمي تواند باشد و به حيات خود ادامه دهد!!! اين چه رب الاربابي است كه زندگي خود را منوط به روح مي داند طوري كه اگر روح نابود شود او نيز به ناچار بايد نابود شود؟!

رهبرشناسي در اكنكار
در عرفان اکنکار چنین وانمود می شود که همواره مجموعة از اساتید در حال تبلیغ آموزه های اک به سر می برند. گروهی از آنان کالبد جسمی خود را ترک گفته در طبقات دیگر جهان، در حال آموزش شاگردان برترند و گروهی دیگر در قالب کالبد جسمانی در این دنیا و در عصر حاضر، در نقاط گوناگون به پیروان اکنکار آموزش می دهند. اما ماهانتا، استاد حق در قید حیات، والاترین استاد اکنکار است کسی که رهبری تمامی اساتید نظام را برعهده دارد.
در اکنکار، شخصیت ماهانتا چنین تعریف شده: رهبر معنوی یا خدامرد، در رأس اک، همه کسانی که در عصر حاضر به او روی می آورند از ازل با او بوده اند. کالبد ماهانتا اک است که همان جوهر الهی است که از اقیانوس عشق و رحمت جاری است. نگهدارندة کلّ زندگی و کسی که اشکال مختلف حیات را به هم می بندد.21
ماهانتا، استاد حق در قید حیات، بالاترین مقام معنوی است. بالاترین مقامی است که می تواند به جهان های پایین بیاید. او یک خدامرد است که توسّط سوگماد تعالی تعیین شده تا «نام» یا کلمةی پذیرش را اعطا کند. وظیفة اصلی او نشان دادن مسیر بازگشت دوباره به بهشت است؛ به کسانی که وارد حلقة پذیرش می شوند. او، همچنین به عنوان یک راهنما عمل می کند.
هیچ فردی تا بحال نتوانسته است و در آینده نیز نخواهد توانست از مصائب زندگی اين دنيا و تردید در خصوص زندگی های بعدی بگریزد. مگر این سعادت را بیابد که با استاد حق دیدار کند بدون مساعدت او، همچنین نمی تواند از چرخ مرگ و تولّد خلاصی یابي.
از طرف دیگر، کسی که ماهانتا را بیابد در یافتن رهایی معنوی شکست نخورده است. دلیلش این است که مسافر روح او را به جریان مسموع حیات اتّصال می بخشد و با داشتن این امتیاز دوگانه، مساعدت سفید روح و اتّصال به جریان صوتی حیات و آزادی معنوی از آن اوست؛ به نوعی رهایی از همه قید و بندها مي رسد که در اکنکار آن را «جیران موکتی» می خوانند.
بنابراین فرمول نهایی از این قرار است که ماهانتا را بیابی تا ارتعاشات تو را با این جریان حیات و نغمات بنی22 کوک کند. آنگاه از آن جریان درآویزی و خودت را جزئی از آن کنی، پس از این به دیار آزادی عروج خواهی نمود. بعد از این، از دورترین مرزهاي جهان های مادی و جهان های ناخالص گذشته، عملاً وارد نواحی معنوی خالص می شوی. با کسب صفات الهی و شایستگی بالاترین ناحیه های بهشتی، دیگر محکوم نخواهی بود كه در تاریکی این جهان های پايين دستي، همچنان در رفت و برگشت روی چرخة درندة تولّد و مرگ باقی بمانی.23
هارولد کلمپ در کتابی با نام «نسیم تحوّل» به بیان زندگی نامة خود و چگونگی رها کردن مسیحیّت و گرایش به سمت اکنکار سخن می گوید. او یکی از حالات روحانی خود را چنين توصيف مي كند: «ماجرا این گونه بود که ناگهان خود را در کالبد روح یافتم و برفراز زمین شناور شدم. در حالی که همچون یک جفت چشم ناظر وقایع بودم، ریسمانی مانند بند ناف را دیدم که از جانب من به اعماق فضا کشیده شده بود. این بند، اعتقادات مذهبی من بود. با وحشت تمام دیدم که کسی آن را با یک قیچی طلایی برید. ریسمان مستحکم در فضا شناور شد و در اعماق تاریک فضا ناپدید گشت. حیران و وحشت زده شدم. در شگفت بودم که این چه نیرویی است که از منظر معنوی نیرومندتر از مسیح است. اندکی بعد به کالبد فیزیکی ام بازگشتم. تصاویر فوق قطع شدند و برای مدتی به حال خود گذاشته شدم؛ تا در ویرانه های سال ها تعالیم اعتقادی خود کاوش کنم. اگر چه تا ماه ها بعد از آثار عمیق آن آگاه نشدم؛ ولی تحوّل درونی من آغاز شده بود.
سرگشتگی من در تعالیم مدرسة کشیشی کاملاً برایم آشکار شده بود، اکنون می دانستم که در تعالیم مذهبی ام، عاملی کلیدی به غفلت گذارده شده بود. این نخستین گام من به سوی اکنکار بود.»24
پال توئيچل می گوید: اگر ما که به سرزمین های دور سفر کرده ایم و تعالیم اکنکار را عیناً، به همه بگوییم، مورد لعن و نفرین قرار می گیریم.
سفیران روح می باید که در این جهان تقریباً در سکوت باقی بمانند. دلیل آن هم این است که هر کلامی که به زبان بیاورند با فریاد گوشخراش هواداران ادیان اصولی روبه رو می شود. سیستم های متافیزیکی فرسوده و منجمد از بنیان به لرزه درخواهند آورد.25
پال توئيچل مي گويد: در جستجوی خود دریافته ام که تعداد بزرگان معنوی بیش از آن است که تصور می رود. امّا این گروه ها فقط بخش کوچکی از کل است و از کل، هزاران و شاید میلیون ها نفر سر درمی آورند که راه برتر را پیموده اند. معلّمان، مصلحین، دانشمندان، قدیسین، آواتارها، مونی ها، ریشی ها و ساحران و نیکوکاران. اما هیچ کدام به مقام والای بزرگان اک، که متعلّق به سلسلة استادان وایراگی است؛ نمی رسند.26
در عرفان اکنکار ادّعا می شود که افرادی همچون زرتشت، مسیح، پولس، لائی تسی، کوپال داس، سقراط، مولانا جلال الدین رومی، حافظ، نانک (مؤسّس دین سیک)، فیثاغورث و بسیاری دیگر، همه از پیروان مکتب اکنکار بوده اند. حال آنکه خواننده به چه دلیل باید باور کند که چنین افراد بزرگی از نقاط گوناگون جهان، همه پیرو یا استاد اکنکار بوده اند؟

رابطه اكنكار با ديگر اديان
در این مكتب، واژه «اکنکار» چنین تعریف شده: راه طبیعی بازگشت نزد خداوند، دانش باستانی سفر روح، علم دقیقی که خالص ترین تعالیم را دربرمی گیرد. اکنکار قائم به ذات است. و عقل از سادگی آن مبهوت می گردد.27
در عرفان اکنکار به صراحت آمده است که اکنکار، به وجود آورنده و دربرگیرندة تمامی افکار جهان های پایین است، هنر، نویسندگی، موسیقی و مجسمه سازی تنها گسترشی از آرمان های بالاتر اکنکار هستند! و ادیان اصلی جهان از اکنکار سرچشمه گرفته اند. این چرخ دوازده پره دارد که عبارتند از: آنیمیسم، هندوئیسم، اسلام، مسیحیت، یهود، شینتوئیسم، بودیسم، تائوئیسم، جانیسم، دین زرتشت، مکاتب اسرار و صوفیگری. هر یک از این پرّه ها معرّف یکی از ادیان امروزی جهان است. به همین دلیل سوگماد تعالی به دوازده پرّه تقسیم شده است. اغلب بنا به تربیت فردی در این جهان، ما باید مسیر به سمت بهشت را به شیوه ای و در طریقی که بر ایمان مناسب ترین است، طی کنیم. اما در انتها، تنها سیر «اک» وجود دارد.28
پال توئيچل معتقد است؛ هر یک از ادیان اصولی یک مؤسّس داشته اند که در قالب یک کالبد فیزیکی به این جهان آمد. و از این جهان رفته اند. شاید لازم به اشاره است، همان گونه که در مسیحیّت، عیسی را «نور جهان» خوانده اند، در شرق بودا را «نور آسیا» خطاب کرده اند. پیروان هر دینی به پیشوای خود لقبی کمابیش با همین محتوی داده اند. اما ماهانتا، استاد حق در قید حیات، به لقبی «نور کیهان» ملقّب است!29
پال توئيچل می گوید: اکثریت ایدئولوژی هایی که در زمینة دینی و فلسفی مطرح شده اند. همه شاخ و برگ خودشان را چیده و به راه باریکی رسیده اند. من می توانم یک مسیحی، مسلمان و یا هر چیز دیگری باشم. امّا بعد از آن دیگر خود را محدود کرده ام. اگر مردم از من بپرسند چه دینی دارم، و بگویم «خوب، من یهودی هستم» بلافاصله ذهن آنها مرا در ردةی خاصی قرار می دهد. و من جزو یکی از کسانی خواهم شد که در یکی از پرّه هایی واقع شده که اک در مرکز آن است.
بنابراین آنچه در اینجا مرا به فکر می اندازد و خودم را از بابت آن مقصر هم می دانم این است که ما حتّی نمی توانیم بگوییم اک، یک طریق است. چرا که خود زندگی است.30
به راستی به پشتوانة چه دلیلی می توان انواع ادیان، مذاهب و مسالک عرفانی که در سرتاسر جهان با توجه به گوناگونی فرهنگ و جغرافیا، و انواع کتب مقدّسه و با توجّه به تمام تفاوت های ظاهری و محتوایی، زیرمجموعه و تفسیری بر مسلک عرفانی اکنکار دانست؟!
 

سفر روح
در اين مکتب مهم ترين و شايد تنه ترين روش براي حل مشکلات زندگي، فراگيري و تمرين عملي «سفر روح» گفته شده است.
در اين عرفان مي خوانيم: تمامي نوع بشر به دو گروه تقسيم مي شوند: مانوموخ ها31 و گوروموخ ها32.
«مانوموخ» يعني کسي که از اوامر ذهنش پيروي مي کند و گوروموخ به معناي شخصي است که از ماهانتا، استاد حق در قيد حيات (رهبر فعلي مکتب اکنکار) تبعيت مي کند.
«مانوموخ ها» تابع ذهن و خواسته هاي ذهني خود هستند امّا گوروموخ ها همواره روي به استاد حق دارند و انساني آزاده هستند... استاد حق راه را به آنها نشان مي دهد و براي رسيدن به اين آزادي «سفر روح» گريزناپذير است.33
پال توئيچل مي گويد: مقصود اصلي از سفر روح يافتن اقليم بهشتي خداست. سفر روح کليد اصلي براي گشودن اسرار جهان معنوي است و راهي است براي رسيدن به جايي که خدا سرچشمه خود را در مرکز تمامي هستي ها تأسيس کرده است! جداي از اين حقيقت، ما مقصودي ديگر براي اکنکار در جهاني که در آن زندگي مي کنيم مي يابيم و آن حل مسائل زندگي مان از طريق سفر روح است.34
يکي از علل آشفتگي امروزي و رنجش انسان در طي ساليان، ناديده گرفتن مطالعه روش هاي جدايي روح از بدن زيرا تنها راه رسيدن و دستيابي به علم لايتناهي، رها ساختن روح است از زندان تن قبل از مرگ است.
اکنکار معتقد است؛ هنگامي که با تجربه شخصي درمي يابيم که فراسوي کالبد مادّي داراي حيات، هستيم از وحشت مرگ رها مي شويم و نگراني کمتري را به خود راه مي دهيم.
پال توئيچل مي گويد: وقتي طيّ تجربيات درک کنيم که خود جزئي از خدايي هستيم که به ما عشق مي ورزد، عشق بيشتري را در زندگي خود جاري و نگراني يا بيگانگي را کمتر احساس مي کنيم. وقتي به تجربه در مي يابيم که هدفي معنوي در پس زندگي وجود دارد احساس توانايي مي کنيم.35
هنگامي که شخصي قادر به انجام سفر روح در هر حدّي باشد، مي تواند از بالا به مشکلات دنيايي اش نگاه کند و کنترل آن مشکلات را به دست گيرد. اين بدان معني است که به جاي آنکه مسائل را از سطح افقي ببينيم بايد از بالا به آنها نگاه کنيم. از چنين موقعيتي همچنين مي توان دريافت که چگونه مي توان موقعيت مالي را تنظيم کرد و نيز از پس ساير مسائل پراهميّت در اين دنيا برآمد.36
اکنکار معتقد است تنها راه دستيابي به هدف معنوي، انجام سفر روح است. پال توئيچل ادعا مي كند كه انسان به وسيلة سفر روح مي تواند مراتب هستي را بپيمايد، وارد عوالم ديگر شده و سرانجام وارد بهشت شود.
به عبارت ديگر او معتقد است كه اگر انساني سفر روح را بياموزد مي تواند وارد بهشت شود. حال آنكه بهشت بنا بر آيات و روايات و بزرگان ديني، علاوه بر ايمان و خودسازي روحي، به واسطه انجام اعمال صالح به انسان هاي نيكوكار عطا مي شود و تنها سفر روح کارساز نيست و از سوي ديگر آيا مي توان گفت؛ کسي که سفر روح را نياموخته صلاحيت رفتن به بهشت را ندارد؟!
همچنين در عرفان اکنکار، آرامش حاصل از سفر روح، انسان را وارد سرزمين بهشتي مي کند که در آنجا جواب تمام مشکلات دنيوي خود را مي يابد، حتّي قادر مي شود اوضاع اقتصادي خويش را سر و سامان دهد. اين ادّعاي بزرگي است که اگر اثبات مي شد وضعيت زندگي پيروان اکنکار را شامل مي شد و هيچ کدام، هيچ مشکلي نداشتند.
مكتب اكنكار به واسطه همة ادّعاهايي كه همه در جهت بزرگ جلوه دادن تعاليم خود بر ديگر اديان است و بدون آوردن هيچ گونه دليل پسنديده اي نمي تواند در ميان پيروان ديگر اديان، اعتمادسازي كند و آنان را به سمت خود جلب نمايد.

 

 

 

پی نوشت :

 

1. Eckankar.
2 .Paul Twitchell.
3. Shariyatki-Sugmad.
4. پیرو یا مرید اکنکار، کسی که پیام اکنکار را منتشر می کند. چلای استاد اک در قید حیات که مطابق قوانین اک مشغول فعالیت است.
5. در واژه نامه اکنکار، ذیل «اک» آمده است: جریان رسای زندگی است. حقیقت و تناقض ابدی هر دو در درونش نهفته است، کلید تعالیم مذهبی و فلسفی را دربرمی گیرد. جریان نیروی زندگی، علم مربوط به آگاهی کامل که حامل تجربه های سفر روح است. ادراک خداشناسی، ریسمانی که تمام موجودات را در تمام عوالم و جهان های آفرینش در تمامی زمان های مختلف و حتی فراتر از تمام زمان ها به یکدیگر پیوند می دهد. نیروی زندگی، معرفت به خویشتن، روح مقدّس، سرچشمة همة اینها، خالق تمام اشیاء، نیروی بزرگ شکل دهنده که در تمام خلاقیت ها عمل می کند، در همه جا هست.
6. Mahanta.
7. Sugmad.
8. Gail Atkinson.
9. Vairagi Exk Masters.
10. Rebazar Tarz
11. Darwin Grass.
12. Kalnerangan.
13. پال توئيچل- واژنامه- 1380:128.
14. پال توئيچل، سرزمين دور، 1379: 207.
15. همو، اك ويديا، 1380: 124.
16. پال توئيچل، واژنامه،1380: 12
17. همو، اك ويديا،1380: 124.
18. پال توئيچل، واژنامه،1380: 232.
19. همو، اكنكار كليد، 1379 : 16.
20. همان، 68-69.
21. توئيچل پال، واژه نامه اکنکار، 1380: 155.
.22 موسیقی بهشتی، نوای که بوسیله سوگماد درون اک دمیده می شود؛ نور و صوت.
23. توئيچل پال، دفترچه معنوی،1380: 35.
24. توئيچل پال، واژه نامه اکنکار، 1380: 105.
25. همو، سرزمین های دور، 1379: 56.
26 . توئيچل پال- ندای الهی، 1377: 20.
27. کرامر تاد و منسون داگلاس، اکنکار حکمت، 1380: 7.
28. همان، 23.
29. همان، 274.
30. سیمیسون پتی، پالجی، 1377: 302.
31. Manumukhs. .
32. Gourumukhs.
33. پال توئيچل، سرزمين هاي دور،1379: 374.
34. همو، اكنكار كليد جهان، 1379: 235.
35. کرامرتاد و منسون داگلاس، 1380: 21.
36. پال توئيچل، 1379: 236.
 



نظر شما راجع به اين مقاله

 

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها