خانه> قرآن و حديث >444


149

اول و پانزدهم هر ماه مهمان شماييم

 

بنام خدا - نسخه سوم نرم افزار پرسمان ويژه اندروید آماده شد

منو

بايگاني موضوعي
بايگاني شماره اي
گفتگوي زنده
عضويت
پرسش و پاسخ
پيگيري پاسخ
پاسخ سوالات غيرخصوصي
طرح سوال و ارتباط با ما

احكام نماز و روزه دانشجوي مسافر


جستجو



 

بورس مقالات

ابراز محبت دختر به...
پيامدهاي خودارضايي...
درمان خود ارضايي ب...
قرص شب امتحان (تار...
نظرات مقاله «پيامد...
احضار روح با نعلبك...
هولوكاست چيست؟
همجنسگرايي، علل و ...
گناهان كبيره
رابطه دختر و پسر
چشم چراني، آثار و ...
چگونه از ياران اما...
عجم، دشمن اهل بيت؟...
تقويت اراده در انج...
ماجراي دختران و پس...
شيوه هاي همسريابي
علامت قبولي توبه
اخلاق پيامبر (4) -...
نقش قرآن در زندگي ...
احكام نماز و روزه ...
شوخي هاي پيامبر
چه كنم گناه نكنم؟!
چگونه با تقوي شوم
همه شرايط وضو
گرايش دختران آمريك...
اثر بيدار ماندن بي...
چرا فقط بي حجابي! ...
اگه روسري خود را ب...
جلسه خواستگاري
...

ايميل هايي از شيطا...
جايگاه و ارزش نماز...
چرا جنگ را ادامه د...
اخلاق پيامبر(2)- م...
دفتر 30 پرسش ها و ...
موي بلند و وضو
خاطره اي جالب از ز...
اخلاق پيامبر - توص...
تا باشگاه هسته اي
امام خميني(ره) و غ...
مصحف فاطمه (س)

آمار سایت


تعداد مقالات:
1963

بازدید مقالات:
5935373

بازدید سوالات:
2544893



عجم، دشمن اهل بيت؟! بازديد: 29458

  نظر بدهيد  /   راي بدهيد  /   ارسال به دوستان  /   طرح سوال


يكي از دوستان يه سؤالي رو در مورد عرب و عجم به صورت زير از ما پرسيده كه ما سؤال و پاسخ رو مي آوريم. قضاوت با شما. نظر يادتون نره؟

 

 سؤال:

اينجانب در کتاب «سفينه البحار و مدينه الحکام و الآثار» صفحه 164 نوشته شيخ عباس قمي مطلبي خواندم که به حضرت امام حسين(ع) منسوب شده بود آن مطلب اين است:

ما از تبار قريش هستيم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ايراني ها هستند. روشن است که هر عربي از هر ايراني بهتر و هر ايراني از دشمنان ما هم بدتر است. ايراني ها را بايد دستگير کرد و به مدينه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگي و غلامي اعراب گماشت. مي خواستم ببينم آيا اين سخنان نژادپرستانه را واقعا مي توان به آن حضرت(ع) نسبت داد؟ و با چه مجوزي چنين سخنان خلاف عقلي را به امام پاکي ها نسبت داد؟

 

پاسخ:

مرحوم شيخ عباس قمي محدث توانمندي است که عموم مردم از آثار او استفاده مي کنند ومفاتيح الجنان اوزيور هر مسجد وخانه و زيارتگاه است.سفينة البحار کتاب فهرست موضوعي بحارالانوار علاّمه مجلسي است در مدت بيست سال به پايان رسيده است. شيخ عباس خود مي‌نويسد اين كتاب بهترين اثر بجا مانده از وي است. ايشان آن را در دو جلد تنظيم نموده و در جهت آسان نمودن مراجعه به بحارالانوار نوشته است. درباره حديث فوق اشاره به چند نكته شايان توجه است:

1. با مراجعه به کتاب سفينه(واژه عجم) احاديث متعددي در مورد برتري عجم آورده و ديدگاه منفي معاويه و خليفه دوم رانسبت به عجم , نقل کرده وآنرا خلاف خط مشي پيامبر و علي عليهما السلام نسبت به عجم دانسته است، که اين روايت و شرح و بسط آن در جلد 67 بحار هم آمده است.
2. قرآن کريم سند محکمي است و محتواي حديث بايد با ظهور قرآن و سنت قطعي پيامبر(ص) تعارض نداشته باشد و در غير اين صورت بايد كنار گذاشته شود. در اين باره، قرآن کريم ملاک فضيلت را تقوي و دوري از تعصب مي داند و زبان و نژاد عرب و عجم نمي تواند ملاک برتري باشد.(حجرات/13)
3. اگرچه كنيه اباعبدالله نزد عموم مردم براي امام حسين (عليه السلام) به كار مي رود اما در روايات، كنيه اباعبدالله، براي امام صادق(عليه السلام) است بنابراين حديث ج 1، سفينه البحار، ص 164 از امام صادق(عليه السلام) است.

4. بايد دانست لفظ «عجم» با «فارس» متفاوت است. عجم در لغت به معناي گنگ، بدون نطق و فهم است. متأسفانه كساني كه به اختلافات دامن مي زنند، «فارس» ها را عجم ناميدند  و با تحقير و توهين برخورد كردند. البته گاهي به خاطر كثرت استعمال، لفظ عجم بر ايرانيان و فارس ناميده مي شد كه در بسياري از روايات از فضايل عجم در برابر عرب گفته شده است. اينك جهت روشنگري بيشتر به بررسي سند و محتواي حديث مي پردازيم:

 

سند حديث:
اين حديث نزد علما ضعيف هست و اين حديث تقطيع دارد و نزد علماي رجالي اعتبار ندارد.

محتوائي حديث:
مولف کتاب سفية البحار اين حديث رادر باب فضائل عجم ها بيا ن کرده است. يعني ايشان از اين حديث فضيلت براي عجم تلقي نموده .جالب است بدانيد قبل از نقل اين حديث، مرحوم شيخ عباس، آيه را در تاييد سخنش در فضيلت عجم ها نقل مي کند :
تفسير علي بن إبراهيم: «ولو نزلناه على بعض الأعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(شعراء/198)، قال الصادق(عليه السلام) : لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب، و قد نزل على العرب فآمنت به العجم، فهذه فضيلة العجم؛ (خداوند در کتاب خود فرمود) هرگاه ما قرآن را بر بعضى از عجم (= غير عرب) ها نازل مى کرديم ... و ايشان آن را بر اعراب مى خواند، (اعراب به دليل شدت تعصب) به قرآن ايمان نمى  آورند!))
امام صادق عليه السلام فرمودند: «اگر قرآن بر عجم نازل مي شد اعراب به آن ايمان نمي آوردند و اين قرآن بر اعراب نازل گشت و عجم ها ايمان آوردند پس اين خود يک فضيلتي است براي عجم ها».

مستدرك حاكم:
«قال(ص): لو كان الإيمان معلقا بالثريا لناله رجال من العجم؛ اگر ايمان (در آسمان) به ثريا آويخته بود مرداني از عجم (تلاش مي كردند و) به آن دست مي يافتند.» (ر.ك: سفينة البحار، واژه عجم)
اگر در متن حديث نيز دقت شود، بيان نشده «العرب شيعتنا و العجم عدونا» بلکه بيان شده «شيعتنا العرب، وعدونا العجم». در برگردان فارسي هم مي توان تفاوت اين دو نوع بيان را فهميد:

الف: اعراب شيعيان ما هستند و عجم ها دشمنان ما هستند.
ب: شعيان ما اعراب هستند و دشمنان ما عجم هستند.
اين دو معني کاملا با هم تفاوت دارند .که در روايت معني دومي مطرح شده نه اولي.
در بيان اولي اين مطرح مي شود که گروه اعراب، شيعه هستند و گروه عجم، دشمن اهل بيت هستند که اين با نص آيات قرآن و روايات فراوان در تضاد است و شواهد تاريخي نيز برخلاف آن است زيرا بسياري از اعراب شيعه نيستند بلكه حتي مشرك هستند.

در حالي كه عرب و عجم معني لغوي خاصي دارند .در حقيقت معناي لغوي عرب به معني با فهم وشعور و فصاحت هست و عجم به معني خِنگ و گُنگ است. حال مشخص مي شود معني حديث اين است كه؛ شيعيان، عرب (با فهم و درک) واقعي هستيم و آن عربي که دشمن اهل بيت(ع) است در حقيقت، عجم(گنگ و بدون منطق) واقعي است. مي بينيد که امام اين سخن را چه زيبا بيان کرده اند و دشمنان ايشان چه مضحک و خنده دار اين حديث را تحريف نموده اند .

علاوه بر اينکه در اينجا چند اشتباه توسط اشكال كننده صورت پذيرفته است؛

1. توضيح مؤلف درباره حديث را جزء حديث دانسته؛
2. توضيح مؤلف را نيز اشتباه ترجمه کرده است. ترجمه صحيح مؤلف سفينة البحار اين است:
«عربي که شيعه ما باشد ممدوح و شايسته است (پس معيار شايستگي، شيعه بودن است) اگر چه عجم و غير عرب باشد و اما عجم (غير عرب) که دشمن ما اهل بيت باشد مذموم و ناشايسته است (پس معيار مذموم بودن، دشمني با اهل بيت است) اگر چه عرب باشد.»
3. عبارت ادامه مطالب درباره رفتار خليفه دوم است: «لمّا ورد سبي الفرس أَرَادَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَيْعَ النِّسَاءِ وَ أَنْ يَجْعَلَ الرِّجَالَ عَبِيدَ الْعَرَبِ... ؛ هنگامي که اسيران ايراني وارد مدينه شدند خليفه دوم خواست که زنهايشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد ... .» در حالي كه مترجم اين را جزء سخنان امام حسين(ع) گرفته است !
علاوه بر اينکه دنباله حديث را نيز نقل نکرده است. مؤلف سفينة البحار در تقبيح بيشتر کار خليفه دوم، بيان امير مومنين(ع) به عمر را مي آورد: «فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ أَكْرِمُوا كَرِيمَ كُلِّ قَوْمٍ ... ؛ اميرالمومنين عليه السلام به خليفه دوم اعتراض کرد که اينکار را نکن چرا که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرموده است که بزرگان هر قومي را گرامي بداريد ... .»
حال به تحريف اين حديث توسط آن شخص اشكال كننده، دقت نمائيد :
از حسين بن علي: «ما از تبار قريش هستيم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ايراني ها هستند. روشن است که هر عربي از هر ايراني بهتر و بالاتر است و هر ايراني از دشمنان ما هم بدتراست. ايرانيها را بايد دستگير کرد و به مدينه آورد، زنانشان را بفروش رسانيد و مردانشان را به بردگي و غلامي اعراب گماشت.»
بنابر آنچه گفته شد، ترجمه و برداشت بدخواهان از حديث، به طور كامل با حقيقت و بيان مرحوم شيخ عباس قمي متفاوت است و عبارت خليفه دوم، كه جنبه نژاد پرستانه دارد به امام(ع) نسبت داده شده است در حالي كه خلاف واقعيت است.



نظر شما راجع به اين مقاله

 
  نظرات ساير كاربران

       حمید علیخانی : اونقدر دوست دارم یا حسین . اونقدر گاهی اوقات با اینجور حرف ها ازت دور شدم و بازم خدا نیمه شب تو رو به خوابم آورده و برات اشک ریختم که دیگه هیچ حرفی نمیتونه بزرگواری و عزیز بودن تو رو پیش نظرم کمرنگ کنه ، حتی اگر این سخن را هم خودت گفته باشی که بعید است ، باز تو سرور و مولای ما هستی و اختیار این را داری که در مورد ما ایرانیان هر قضاوتی بنمایی ، حتما بد بوده ایم ، حال با عشق خود به تو برای شفاعت تو را ناگزیر میگردانیم.

       فرشید : کاملا واضحه که امام حسین درباره ی مذمت ایرانیان این حرفو زده و این نوشته های شما همه توجیهات بی معنیه،همه میدونن که بحارالانوار و سفینه البحار و شیخ عباس قمی از معتبرترین اسنادوافراد شیعه هستند پس نمیتوان آثار اونا رو بی اعتبار دونست،همچنین واضحه که لفظ عجم برای ایرانیها بکار برده میشه،درسته در بعضی جاها از ایرانیا تعریف شده ولی نمیشه این حدیثو کتمان کرد،بازهم ثابت شد واقعیت تلخه

       ناشناس : واقعا در تعجبم از کسی که این سوال رو پرسیده . طوری پرسیده که کسی هم بخواد این حدیث رو تایید کنه جراتشو نداشته باشه . چرا فکر میکنید اعراب همچین تفکری نداشتن ؟ مگه کم تو قران از کنیز داری و بردگی گفته شده . فکر کردید اعراب با دسته گل به ایران حمله کردن ؟ خطبه 146 هم که مشاور علی به عمر و بقیه برای حمله ایران زیر پرچم اسلامه . التماس تفکر

       ناشناس : تفسیر خوبی بود . البته باید گفت ماست مالی خوبی بود . این تناقضا دین اسلام رو نشون میده که یه جاش میگه ادمها همه برابرن یه جا دیگه همرو کافر و مرتد و فاسق و ... میدونه . سعی کنید اینقدر ماست مالی نکنید . عربها ایرانی هارو عحم خطاب میکردن پس واسه خودتون عجم رو چیز دیگه ای معنی نکنید . اعراب همه گی ضد ایران هستن

       ali : سلام. احادیث در سطح جامعه رواج دارند و برداشت کلی جامعه باید ملاک باشد، بطور عموم عجم ایرانیان هستند و عرب هم اهل عربستان، پس لطفا سعی نکنید الکی توجیح کنید.

       وحید : واقعا بعضیا کوته فکرند.که هنوز به نژادشون وابستند.این تهمته بزرگی به حضرت سیدالسهداست.وبه اون آقایونی که دم از آریایی بودن میزنند.اولا اینکه مردم قبل از اسلام ایران عده ای ایشون دوگانه پرست بودند.هرچی بهت یاد میدند زود باور نکن رفیق برو تحقیق کن. اگر حق طلبی برو برای همه ادیات تحقیق کن.فکر نکنم باشی چون حرفات نژاد پرستانه است.بدشم آریایی اون بزرگ مرد ایران بود که با تحقیق پیامبر اسلامو پیدا کرد وجزو بهترینهای خدا شد.ولی منو تو چی خلیفه دوم به ایران حمله کرد.دویست سال ایران دسته اونا بود.بدشم مغولها وخیلی های دیگه به ایران حمله کردند. میتونی برام ثابت کنی از نژاد اینا نیستی.به قول خودت آریایی هستی.برو برادر من تحقیق کن حق با نژاد کار نداره.مردم ایران خودشون اسلامو قبول کردند.ببینم بد از مرگتم هنوز بهت میگن ایرانی.یا حق

       ناشناس : متاسفانه دوستانی که آشنا به علوم حدیثی نیستن، میگن مطلب ضعیف بود اما به نظر بنده به عنوان یه فردی که کمترین سواد رو در حوزه علوم حدیثی دارم، مطلب دفاعیه ای خوب و مطلوب بود.

       امیری : بنام خدا حدیثی از حضرت زهرا(س): اعرفوا منازل شیعتنا بروایاتهم و معرفتهم شیعیان ما را با روایاتی که از ما نقل میکنند و معرفتی که نسبت به ما دارند بشناسید. شیعیان ، با معرفتی که نسبت به معصومین علیهم السلام دارند هیچ گاه روایاتی را که مغایر به کرامت انسانها هستند را نمیتوانند منتسب به معصومین بدانند ، چرا که از اصول عقاید ما 14 معصوم از هر گونه گناه و خطایی مصون هستند. بطور مثال در کتب اهل سنت بیان شده که یک روز حضرت علی و فاطمه علیهم السلام با هم دعوایشان شد و نزد رسول الله جهت داوری رفتند. خب این مطلب مورد قبول شیعه نیست ، اگر ما معرفت نسبت به معصومین داشته باشیم هیچ گاه نمیتوانیم بپذیرم که دو نفر انسان معصوم چگونه دعوایشان میشود ، آن هم کسانی که خداوند درباره پاکی و عصمتشان در قرآن گوتهی داده(آیه عصمت) کسانی که ویطعون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ... و این چنین با هم تفاهم دارند که در اوج گرسنگی و روزه بودن افطاریشان را انفاق میکنند

       نا شناس : دفاع شما اصلا ربطي به قضيه نداشت و به ماست مالي بيشتر شبيه بودمتاسفانه ما خيلي وقتا در مورد مسايل ديني بزرگ نمايي داريم و از واقعيت خارج ميشويم و اگر واقع بينانه عمل كنيم متوجه ميشويم كه أعراب هميشه دشمن ايرانيها بودن

       ناشناس : یادم نرود که یکی از بهترین اصحاب امام سلمان فارسی بوده

       ناشناس : درود.واقعا توجیهتون مسخره بود نمیخواید قبول کنید که ما با عرب هیچ سنخیتی نداریم ما شش هزار سال پیش یکتا پرست بودیم اعراب حالا میخوان به ما یکتا پرستی یاد بدن نه داداش ما فرزند کوروشیم و از نژاد پاک آریایی بدرود

       مجید : خیلی دوست داشتم قانع بشم ولی متاسفانه پاسخ ضعیف شما من رو به صحت چنین گفته ای مطمئن تر کرد. اگر.به قول شما منظور از عجم بیسواد و جاهل باشه، اون رو در مقابل عرب به کار نمیبردن. کتاب سفینه اخبار و شیخ عباس قمی هم چیزی نیستن که بخوایم تکذیب کنیم

       رضا : در صورتی ک توانایی بلاغتون کمه لطفا مقاله ننویسید.مفهوم کاملا گنگ بود

       محمد سعدی : خواهشا متن این پاسخو عوض کنید یک کلام می گفتید کتاب سفینه مسند نیست شیخ که نگفته هرچی تو این کتاب بگم متواتره اصلا سند حدیث مخدوشه و اصلا روایت مخالف قرآنه شیخ عباس اگر این حدیثو نقل کرده خواسته چیزی از متون اسلامی و متحققات شیعی کم نشه و برای من و شما نیست این حدیث به کار من و شما که نمیاد این برای محقیقین رجال و درایه و ... خوبه هرکی متنی که شما نوشتینو بخونه فکر می کنه یا شیخ عباس دروغ گفته یا امام صادق یه همچین حرف غیر عقلانی و متناقض با قرآنی زده (نعوذ بالله) در حالیکه شیخ عباس اینو فقط نقل کرده و به نه به عنوان حدیثی که بشه بش عمل کرد، که به عنوان یه روایت جعلی که میشه از روی اون کیفیت راوی هاشو سنجید و یا تحقیقاتی غیر ازین داشت

        : به نظر من هم توضيح ارائه شده بيشتر جنبه توجيه كردن داشت و گنگ بود . اگه تو بيان اين نوع مسائل بدون تعصب و بر مبناي واقعيت صحبت بشه خيلي بهتره . در قسمت پاسخ بند يك گفتين احاديث متعددي در باب برتري عجم آورده شده و در بند چهار گفتين منظور از عجم گنگ و بدون نطق هست ، در واقع خودتون نظر اول رو رد كردين

       بهمن : رسول خدا فرمودند فقط بزرگان هر قومی را گرامی بدارید!!!!!؟

       ناشناس : توجیه مسخره ای بود..عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ اصلا توی حدیث نیست!

       علی : سلام ، خیلی ضعیف دفاع کردید و در واقع خارج از موضوع صحبت کردید ! فرض که توضیح شما در مورد بخش اول حدیث درست باشد ! اینکه عجم را دستگیر و به مدینه بیاورید و زنانشان را ... کنید و ... ! آیا براستی این سخنان از امام معصوم است !؟

       زهرا : سلام.ممنون از مقاله تون.چون خودم هم گیج شدم. دوست ناشناس این حدیث بخشی ش از صحبت های خلیفه دوم بوده نه امام حسین ع

       علی : بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تشکر بابت واکاوی دقیق و کاملا علمی حضرت عالی؛ خواستم به خوانندگان عزیز یادآور شوم که دقت داشته باشند که همیشه جهت رفع شبهات و سوالات، بدون هیچگونه پیش زمینه ای وارد شده و سپس همچون سرور گرامی که این پاسخ را لطف کردند و بیان کردند به طور دقیق و منطقی پیش بروند، نه اینکه همچون اشخاصی پس از طرح مسئله ضعیف و خنده آور خودشان به جهت پیش زمینه ی ''عدم پذیرش هرگونه مطلبی(عنادی)'' که دارند، به هیچ وجه به مقدمات و روش پاسخگویی طرف مقابل توجه نکرده و در نهایت متاسفانه دوباره حفظ مواضع و نظرات بی محتوی و باطل خودشان را می کنند. منصفانه منطق، منطق، منطق داشته باشیم. متشکرم.

 نظر سنجي: عالي خوب متوسط  ضعيف  

     نظر متني:
    
نام/نشاني ايميل :
     متن :
              
                                                                         
               

     ارسال براي دوستان :
     نام شما:    نشاني ايميل:  
   
      

 



ويژه


انتشار اينترنتي مطالب يا چاپ در نشريات دانشجويي با ذکر منبع موجب امتنان است

نقل مطالب در ديگر نشريات با اطلاع ين مجموعه و ذکر منبع بلامانع است

بري چاپ در کتب، کسب اجازه کتبي الزامي است

اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها